مجله خبری بهداشت | دندان | سلامت

اخبار سلامت | اخبار پزشکی | اخبار دندان پزشکی | سلامت دندان

رژیم غذایی بیش از مسواک زدن برای دندان های قوی مهم است. این چرا است.

1 min read

مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید ، دهانشویه بگیرید و به دندانپزشک مراجعه کنید.

این همان چیزی است که اغلب به ما گفته می شود “کلید” سلامت دهان و دندان است. اگر حفره کمتری می خواهید ، فقط آن نسخه را دنبال کنید … درست است؟

متأسفانه ، دندانپزشکی مدرن روشهای زیادی را برای حل مسئله ای ایجاد کرده است که باعث ایجاد حفره می شود شماره 1 بیماری مزمن قابل پیشگیری در جهان.

اما آنها رفع نشده اند مسئله: رژیم شما.

رژیم های باستانی در مقابل رژیم های مدرن

هزاران سال پیش، مردم منطقه پارینه سنگی شکار و جستجوی غذا. بدن ما در بیشتر قسمتهای تاریخ بشر تکامل یافته است تا با این الگوهای غذایی مطابقت داشته باشد.

یک رژیم غذایی باستانی چگونه بود؟

  • گوشت (شامل بیشتر قسمتهای حیوان)
  • ماهی و غذای دریایی
  • میوه ها و سبزیجات
  • آجیل و دانه ها
  • روغن / کره (در تمدنهای خاص)

ممکن است فکر کنید ، “مطمئناً ، اما مردم باستان چنین کاری نکردند وحشتناک دندان؟ “

در حقیقت ، مردم باستان چنین داشته اند به طور چشمگیری سلامت دندان بهتر است امروز از بسیاری از کشورهای پیشرفته برخوردار است!

دندانپزشک وستون A. پرایس بخاطر شهرتش مشهور بود اکتشافات در دهه 1930 که بیانگر حقیقت رژیم های باستانی تولید دندان های سالم است.

مردم قبایل بومی که وی از آنها بازدید کرده است دارای دندانهای صاف و عاری از بیماری هستند – و رژیم های غذایی بسیار متفاوت از کرایه مدرن آن روز است.

با این حال ، پس از فقط یک نسل کودکان در این فرهنگ ها با داشتن یک رژیم غذایی فرآوری شده نشاسته ای ، پر از نان ، با مشکلات قابل توجه ارتودنسی و افزایش گسترده حفرات روبرو می شوند.

چه چیزی در رژیم غذایی مدرن از دست رفته است؟

فقط شکر ، نان و غذای فرآوری شده نبودند که بین این رژیم ها متفاوت بودند. پرایس همچنین خاطرنشان کرد که فرهنگهای بومی اکثراً ماده مغذی ای را مصرف می کنند که وی بعنوان “فعال کننده X” معرفی کرده است. کارشناسان غالباً تصور می کنند که این اولین کشف آنچه بعداً به آن معروف شده است بوده است ویتامین K2.

ویتامین K2 یک ماده مغذی حیاتی برای آن است جنبش هم افزایی کلسیم در بدن برای تقویت دندان ها (و استخوان ها). بدون این فرآیند – که به ویتامین های A و D نیز احتیاج دارد – دندان ها به احتمال زیاد دچار پوسیدگی می شوند.

تئوری دیگر در مورد اینکه چرا به نظر می رسد رژیم های مدرن باعث افزایش حفره ها می شوند این است که بافت افراد مانند گذشته متفاوت نیستند.

یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات برگ دار ، گوشت حیوانات ، کره و دانه ها بافت های زیادی را برای جویدن (جویدن) ارائه می دهد که برای تمیز کردن دندان ها و پاک نشدن آنها از پلاک بسیار مناسب است.

نقش بزاق

بدون بحث نمی توانید در مورد دندان های سالم بحث کنید تف انداختن. بزاق، مایعات خارج سلولی که مواد مغذی را به دندان شما می رساند و به عنوان پایه محافظت شما در برابر باکتری های مضر عمل می کند ، باید برای جلوگیری از ایجاد حفره در شکل مناسبی باشد.

مسواک زدن دندان ها را انجام می دهد بسیار کمی برای کمک به کیفیت بزاق. از طرف دیگر ، رژیم غذایی شما تنها یکی از چند عامل اصلی است که بر تولید و کیفیت بزاق تأثیر می گذارد.

غذاهای غنی از مواد مغذی ، کم کالری خالی ، قندهای فرآوری شده ، مواد اسیدی و مصنوعی قندها، به ارتقا sal بزاق سالم کمک می کند که می تواند از دندانها در طول روز محافظت کند.

چرا مسواک زدن برای سلامت دندان مهم است؟

اگر توصیه می کنم در این مرحله ممکن است از خود بپرسید مسواک زدن اصلاً. پاسخ بله ، شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید!

مسواک زدن با از بین بردن باکتری های سطح دندان ، سلامت دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بدان معناست که به احتمال زیاد با گذشت زمان جمع می شود و “حملات اسیدی” ایجاد می کند که ساختار دندان را می خورد و منجر به پوسیدگی دندان می شود.

اگر از a استفاده می کنید خمیر دندان با هیدروکسی آپاتیت (HAp) یا فلوراید به عنوان ماده فعال ، از مزایای بیشتری بهره مند می شوید. این ترکیبات بیشتر از ساختار دندان در برابر پوسیدگی محافظت می کنند.

اما حتی یک برنامه عالی مسواک زدن هر روز فقط چند دقیقه طول می کشد. اگرچه غذایی که می خورید بر روی سلامت دندان شما 245/7/365 تأثیر می گذارد.

خط پایین

در حالت ایده آل ، بهداشت دهان و دندان و یک رژیم غذایی مناسب دندان همراه با هم هستند. مسواک زدن می تواند برخی از شکاف های ایجاد شده توسط یک رژیم غذایی بسیار مناسب را پر کند ، اما مسواک زدن نمی تواند تمام آسیب های یک رژیم غذایی ناسازگار را برطرف کند.

بنابراین ، نتیجه نهایی چیست؟ دندان های خود را هر روز دو بار مسواک بزنید ، اما تمرکز کنید اکثر در تغذیه بدن (و دندان ها) به آنچه برای استحکام نیاز دارند ، نیاز دارید.

3 منبع

  1. Helöe ، LA ، و Haugejorden ، O. (1981) “ظهور و سقوط” پوسیدگی دندان: برخی از جنبه های جهانی اپیدمیولوژی پوسیدگی دندان. دندانپزشکی جامعه و اپیدمیولوژی دهان ، 9(6) ، 294-299. چکیده: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1600-0528.1981.tb00350.x
  2. Elzea ، CF (1939). تغذیه و انحطاط جسمی: ​​مقایسه رژیم های بدوی و مدرن و اثرات آنها. متن کامل: https://pdfs.semanticscholar.org/eb03/439a9543410a8a45d24d3b82de7e6b9e3d67.pdf
  3. Koshihara ، Y. ، & Hoshi ، K. (1997). ویتامین K2 تجمع استئوکلسین را در ماتریکس خارج سلول استئوبلاستهای انسانی در شرایط آزمایشگاهی افزایش می دهد. مجله تحقیقات استخوان و مواد معدنی ، 12(3) ، 431-438. چکیده: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9076586/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *