ضد عفونی نوری انقلابی در درمان بیماری های لثه ایجاد می کند

استفاده از روش های درمانی فعال شده با نور در معالجه پزشکی دهه هاست که محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

امروزه ، یک روش درمانی مبتنی بر نور ، معروف به درمان ضد عفونی با نور ، امید جدیدی را برای بیماران در حال پیشرفت ایجاد می کند بیماری لثه (پریودنتیت).

این روش درمانی فوتودینامیکی دندانپزشکی می تواند باکتریهای التهابی را که به لثه آسیب می رسانند بدون ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک از بین ببرد.

بنابراین ، ضد عفونی نوری چیست ، چگونه کار می کند و انتظار شما چیست؟

ضد عفونی نوری چیست؟

عفونت ضدعفونی کننده یک فوتودینامیک درمانی ضد میکروبی است که از لیزر تخصصی با محلول حساس به نور برای از بین بردن باکتری ها بدون خطر مقاومت ضد میکروبی استفاده می کند.

این یک ضد عفونی کننده ضد میکروبی ضد آنتی بیوتیکی است که به خود می بالد نتایج چشمگیر برای کنترل عفونت و سایر موارد ضد باکتریایی.

در عمل دندانپزشکی ، ضد عفونی نوری یک درمان قدرتمند برای بیماری پریودنتال برای از بین بردن انتخابی باکتری های بیوفیلم روی دندان های زیر لثه است. این فناوری همراه با دبریدمان پریودنتال استفاده می شود (مقیاس گذاری و برنامه ریزی ریشه اییا SRP).

Periowave by ، توسط Ondine Biomedical، Inc (یک شرکت کانادایی مستقر در ونکوور) ، فناوری ضد عفونی نوری است که برای درمان پریودنتال استفاده می شود. این است تایید شده توسط FDA و بهداشت کانادا.

ضد عفونی نوری چگونه کار می کند؟

در طی درمان عفونی با نوری ، دندانپزشک یا پریودنتیست ابتدا رنگ متیلن بلو را به جیب لثه تزریق می کند (نیازی به بیهوشی نیست).

رنگ آبی به دیواره سلولی باکتری های داخل جیب متصل می شود ، اما با سرعت بیشتری نسبت به باکتری های گرم منفی به گرم منفی متصل می شود. باکتریهای گرم منفی اغلب با بیماری و التهاب همراه هستند.

سپس ، از لیزر دیود غیرترمی برای شروع زنجیره ای از حوادث استفاده می شود که باکتریها را بر اساس نحوه اتصال رنگ به دیواره سلول از بین می برد. به طور کلی ، بدون از بین بردن تمام باکتریهای گرم مثبت ، اکثر باکتریهای گرم منفی را از بین می برد (که اغلب سویه های مفیدی هستند که برای یک فرد سالم لازم هستند میکروبیوم دهانی)

در کنار درمان سنتی پریودنتال ، ضد عفونی باکتری استفاده می شود به طرز چشمگیری بهبود می یابد علائم بیماری لثه مانند جیب های عمیق لثه ، خونریزی لثه، و التهاب

برخلاف آنتی بیوتیک درمانی ، این فن آوری ضد عفونی با طیف گسترده است منجر نمی شود مقاومت آنتی بیوتیکی ، حتی با برنامه های مکرر.

چه کسی می تواند از درمان ضد عفونی نوری بهره مند شود؟

ضد عفونی نوری برای بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن و پری ایمپلنتیت (که در آن بافت لثه در اطراف a کاشت دندان ملتهب می شود).

چگونه عفونی ضد عفونی با لثه درمان می کند

بیماران مبتلا به بیماری های لثه که تحت درمان با ضد عفونی نوری همراه با جرم گیری سنتی و ریشه دهی ریشه هستند ، کاهش چشمگیری در اندازه جیب لثه ، خونریزی و التهاب را تجربه می کنند.

پیشرفت بیماری لثه می تواند منجر شود رکود اقتصادی لثه و از دست دادن استخوان ، که هیچ کدام به راحتی قابل برگشت نیستند (یا اصلاً قابل برگشت نیستند).

به طور معمول ، بیماران مبتلا به بیماری لثه با مقیاس بندی سه ماهه و برنامه ریزی ریشه درمان می شوند. برای عفونت های سرسخت ، ممکن است از آنتی بیوتیک های سیستمیک استفاده شود. این اتفاق اغلب نمی افتد ، به دلیل خطر اپیدمی مقاومت آنتی بیوتیکی.

اگر این موارد موفقیت آمیز نباشد ، ممکن است برای کنترل درد و علائم بیماری پیشرفته لثه به جراحی تهاجمی دهان و دندان نیاز باشد.

با این حال ، عفونت نوری می تواند به بهبود نتایج در موارد شدید پریودنتیت در صورت استفاده با SRP کمک کند.

به نظر می رسد که این امر تا حدی اتفاق می افتد ، زیرا باعث انتخاب بیشتر باکتری های بیماریزا می شود تا سایر روش های مدیریت ، مانند ضد باکتری ها دهان شویه یا خمیر دندان این امکان برای یک میکروبیوم دهان پر رونق فراهم می شود که توانایی آن در مبارزه با عفونت در دهان از بین نرود.

بعلاوه ، از آنجا که ضد عفونی نوری باکتریهای مقاوم ایجاد نمی کند (مانند آنتی بیوتیک درمانی) ، سایر نگرانی های سلامتی را که می توانند باعث التهاب یا واکنشهای خود ایمنی مزمن شوند ، ایجاد نمی کند.

یک مطالعه دریافت که چندین روش ضد عفونی نوری منجر به کاهش در می شود پروتئین واکنشی C (CRP) سطح ، که نه تنها یک بیماری برای لثه ، بلکه برای بیماری قلبی نیز نشانگر است.

دلیل علمی – مدرک علمی – سند علمی

آزمایشات بالینی را بررسی می کنید که نحوه ضد عفونی نوری با بیماری لثه را درمان می کند:

درمان ضد عفونی با نوری: آنچه انتظار می رود

روش درمان عفونی ضد عفونی برای پریودنتیت ، گام به گام:

1. ابتدا یک جرم گیری و ریشه دهی ریشه برای پاکسازی دندان ها از پلاک و اندوتوکسین های زیر خط لثه انجام می شود. در حین SRP از بی حسی موضعی استفاده می شود.
  2. اگر لثه های شما خونریزی بیش از حد داشته باشد ، ممکن است از شما خواسته شود که طی 2 هفته برای انجام عمل ضد عفونی نوری برگردید. در غیر این صورت ، پریودنتیست شما می تواند بلافاصله پس از SRP شما شروع شود.
  3. پریودنتیست شما خیلی آرام رنگ آبی را به هر جیب لثه (فضای اتصال دندان شما به خط لثه) یک به یک تزریق می کند.
  4. سپس جیب های لثه شما به مدت یک دقیقه در معرض لیزر غیر گرم قرار می گیرند. این زمان برای فرآیند ضروری است.
  5. برای مناطق به خصوص آلوده ، پریودنتیست شما ممکن است قبل از خاتمه عمل ، درمان را تکرار کند.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی

وجود دارد هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای وجود ندارد یا موارد منع مصرف برای درمان ضد عفونی کننده نوری. برای مادران باردار یا شیرده بی خطر است.

سایر مزایای بهداشتی ضد عفونی باکتری

تنوع مشابهی در درمان عفونی ضد عفونی ، مانند ضد عفونی بینی ، برای موارد زیر استفاده می شود:

12 منبع

1. Andersen، RC، & Loebel، NG (2017). ضد عفونی فوتودینامیکی در درمان پریودنتیت مزمن بزرگسالان: یک آزمایش بالینی چندمرکز. اختلال دهان و دندان J Dent Health ، 8(4) ، 00289. متن کامل: https://www.researchgate.net/profile/Roger_Andersen3/publication/323877536_Photodynamic_Disinfection_in_the_Treatment_of_Chronic_Adult_Periodontitis_A_Multicenter_Clinical_Trial/links/5b524e310f7e9b240ff274d6/Photodynamic-Disinfection-in-the-Treatment-of-Chronic-Adult-Periodontitis-A-Multicenter-Clinical-Trial.pdf
  2. Meller، DM، Loebel، NG، & Wilson، PM Photodisinfection Therapy: فناوری اساسی برای کنترل عفونت. متن کامل: https://infectioncontrol.tips/wp/wp-content/uploads/2020/01/ درمان-عفونی-درمانی-ضروری-فناوری-برای-کنترل-آلودگی.pdf
  3. Campanile ، VSM ، Giannopoulou ، C. ، Campanile ، G. ، Cancela ، JA ، و Mombelli ، A. (2015). درمان فوتودینامیکی ضد میکروبی منفرد یا مکرر به عنوان کمکی برای دبریدمان سونوگرافی در جیب های پریودنتال باقیمانده: اثرات بیولوژیکی ، میکروبیولوژیکی و محلی لیزر در علوم پزشکی ، 30(1) ، 27-34. متن کامل: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4289155/
  4. Chambrone، L.، Wang، HL، & Romanos، GE (2018). درمان فوتودینامیکی ضد میکروبی برای درمان پریودنتیت و پری ایمپلنتیت: بهترین شواهد آکادمی پریودنتولوژی آمریکا. مجله پریودنتولوژی ، 89(7) ، 783-803. چکیده: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30133749/
  5. Ge ، L. ، Shu ، R. ، Li ، Y. ، Li ، C. ، Luo ، L. ، Song ، Z. ،… & Liu ، D. (2011). اثر کمکی درمان فوتودینامیکی به مقیاس گذاری و ریشه دهی در درمان پریودنتیت مزمن پزشکی پزشکی و جراحی لیزر ، 29(1) ، 33-37. چکیده: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21166588/
  6. Andersen، R.، Loebel، N.، Hammond، D.، & Wilson، M. (2007). درمان بیماری پریودنتال با ضد عفونی با نبات در مقایسه با مقیاس گذاری و ریشه زایی. مجله دندانپزشکی بالینی ، 18(2) ، 34. چکیده: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17508621/
  7. Berakdar، M.، Callaway، A.، Eddin، MF، Roß، A.، & Willershausen، B. (2012). مقایسه برنامه ریزی ریشه یابی (SRP) و درمان SRP / فوتودینامیک: مطالعه شش ماهه داروی سر و صورت ، 8(1) ، 1-6. متن کامل: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3353176/
  8. Banaszek، D.، Inglis، T.، Ailon، T.، Charest-Morin، R.، Dea، N.، Fisher، CG،… & Street، J. (2019). 283. اثر و مقرون به صرفه بودن درمان فوتودینامیکی در پیشگیری از عفونت محل جراحی. مجله ستون فقرات ، 19(9) ، S138. چکیده: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1529943019304851
  9. Biel، MA، Sievert، C.، Usacheva، M.، Teichert، M.، & Balcom، J. (2011، September). درمان با فوتوتینامیک ضد میکروبی بیوفیلم های سینوزیت عود کننده مزمن. که در مجمع بین المللی آلرژی و جراحی بینی (جلد 1 ، شماره 5 ، صص 329-334). Hoboken: خدمات اشتراک ویلی ، شرکت ، یک شرکت ویلی. متن کامل: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3270367/